Tips mod ondt i ryggen

Problemer med din ryg – Smerter eller stiv i ryggen! I denne artikel får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne afværge rygsmerter. Denne tekst er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens undersøgelse, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige liv!

Tips til at undgå ondt i ryggen

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  • Brug din krop aktivt når du har fri
  • Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for personer med arbejde ved et kontorbord så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælper til at bevæge sig mere (se mere om hæve sænkebord her)
  • Styrk dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  • Styrk din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Træn din bækkenbund – Læs mere om de rigtige bækkenbundsøvelser her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du se yderligere information om her hos HK
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol

En stiv ryg – så er det nu du skal igang

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne ovenfor. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at assisteremed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: