De fleste tror stadig, at slidgigt er noget man få af hårdt fysisk arbejde. Det er korrekt, at det slider på ryggen og resten af kroppen, hvis man løfter tunge kasser igennem et helt arbejdsliv. Det kan man også få dårlig ryg af. Men hvor mange laver i dag den slags arbejde? Det er ikke flere end måske 1-2% af den danske arbejdsstyrke.
Men antallet af folk, der får mindst en gang et alvorligt rygproblem i løbet af deres arbejdsliv, er hele 80%!

Det er altså indlysende, at hårdt fysisk arbejde ikke kan være forklaringen. Hvad er det så?

Ryggen har brug for at være i bevægelse

Det værste for ryggen er faktisk ikke tunge løft eller anden hårdt arbejde. Det allerværste er faktisk at sidde stille i længere tid. Og det er den mest udbredte arbejdsstilling i dag.

Når du sidder stille i adskillige timer, så giver det pres på bruskskiverne, der sidder mellem ryghvirvlerne. Det gør det også, når du står, løber og løfter. Men når du er i bevægelse, så skifter presset på bruskskiverne hele tiden. Også de små muskler, der holder hvirvlerne og derved bruskskiverne på plads, er i konstant bevægelse. Din ryg kan blive træt af det, og den kan også overbelastes.

Et hæve-sænkebord holder ryggen i bevægelse

Men en belastning i bevægelse er alligevel langt bedre for din ryg end en stillesiddende belastning. Det får du med et hæve-sænkebord. Et hæve-sænkebord sørger for at ryggen holdes i bevægelse. Ensidig pres på bruskskiven kan nemlig medføre en diskusprolaps. Det er, når væsken inden i disken bliver presset mod diskens skal. Så kan det ske, at skallen giver efter, og disken får en udbuling. Og når denne lille bule presser på en nerve, så har du et alvorligt rygproblem.

Med et hæve-sænkebord kan du klare dig igennem en dag på kontoret, uden at det ødelægger din ryg.