Vælg en side

Når du har egen virksomhed, så er der nogle interessante og spændende faktorer, som man skal forholde sig til. Der er dog også en del faktorer, som de fleste selvstændige, finder er irriterende at forholde sig til.

Du får lige her en liste med de faktorer, som det er afgørende, at man har helt styr på. Oversigten er muligvis ikke den største, men brug den eventuelt til at brygge din egen liste!

Få en målsætning for firmaet

En hel del kører bare derudaf i firmaet med aftaler, som bør løses lige her. En gang i mellem er det dog vigtigt for dig at at træde et par skridt tilbage, og se hvorhenne man vil hen med virksomheden. Har man en ide for virksomheden, hvordan forandrer du firmaet på det strategiske og praktiske niveau. Enkelte af de faktorer som man kan gøre er, at benytte modeller til udvikling af forretningen som SOSTAC, PESTEL, Business Model Canvas, SWOT eller lignende. På den facon kan man nemmere danne et overblik over, hvorhenne firmaet er, og hvorhenne du gerne vil have den henimod!

Ansatte skal have det godt

Noget af det vigitigste som skaber dit firma, det er dine medarbejdere. Hvis man ikke har skarpe medarbejdere, så har man ikke en udmærket firma. Der er flere teknikker til, at skabe et godt arbejdsmiljø og gøre dine medarbejdere veltilfredse. Det er både godt for en positiv selvopfattelse som firmaets ejer, men også godt for firmaets finansielle formåen. Tilfredse medarbejdere er ofte villige til at gøre rigtig meget for at danne gode resultater.
Vigtigst er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvorledes snakker du til dine medarbejdere, lytter du til dem og griner du af deres humoristiske indslag også dem som måske er lidt for kiksede eller uheldige! Et godt arbejdsmiljø er helt essentielt specielt i virksomheder med flade strukturer, at der er en hensigtsmæssig og behagelig omgangstone.
Et andet centralt element er gode fysiske arbejdsbetingelser. Når du har ansatte der arbejder i det fri, så sørg for varmt tøj til koldt og varmt vejr og gode beskyttelsesko hvis man er på en risikofyldt arbejdsplads. Såfremt man har ansatte på kontor, så kan ting som lækre kontorstole (der stadig kan være billige) og designer kontorborde. Det kan egentlig også været lækkert designede interiør og andet indendørs kunst for eksempel flotte plakater, og luksuriøse espressomaskiner som Kenwood Kmix eller noget i den stil!

Uden dine samarbejdspartnere har du intet

Generelt så har vi virksomheder en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som egentlige mennesker. Hvis vi prøver at tænke dem lidt mere som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres prioriteringsliste. Så snart det bliver koldt og man ved din programmørs datter lige er blevet 3 år, så finder du naturligvis en flyverdragt i god kvalitet, som man har købt gennem en af dine andre partnervirksomheder.

Netværk

Det er så utroligt vigtigt for dit foretagende at du fastholder og udvikler netværket af erhvervsfolk! Uagtet om du arbejder som elektriker, marketing ekspert eller en helt anden fagperson, så er det utrolig vigtigt for dig at at have stærke og gode forbindelser til andre fagpersoner. Hvad nogle ser som detaljer i forholdet til dine forbindelser kan være afgørende for en senere kæmpeordre! At give et råd om gratis billeder eller give en symbolsk gave som eksempelvis altankasser til altanen ! Det kan betyde så meget.

Med god kundepleje er der god forretning

Hvis du tror dine kunder ikke kan klare sig uden dig så tro om igen. Du er til for dine kunders skyld. Det er vigtigt du realisere dette. Uagtet om du hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, systemisk opstilling eller sælger dem compound bue, så er det helt samme problematik. Man er til for dem. Det der gør dig vigtig er, at det er dig, der bringer værdi til kunden. Hvis man ikke kan opretholde den type forhold til din kunde, så har du som virksomhed ikke Nogle få berettigelse! Derfor er det en anbefalelsesværdig ide at skabe værdi for dine kunder selv når man ikke sælger dem noget direkte. Det kan være helt små ting, men hvis du for eksempel foregriber andre problematikker, som du regner med at din kunde vil støde på, så hjælp dem på vej der. Du er specialisten!

Hvis du bruger det vi har beskrevet her, så lad os endelig høre hvordan det går!